Connection Information

To perform the requested action, WordPress needs to access your web server. Please enter your FTP credentials to proceed. If you do not remember your credentials, you should contact your web host.

Connection Type

Retken kuin retken järjestämisessä on aina mukana se yksi tärkeä asia: ruokailu ja retkieväät. Tienvarret ovat täynnä tasoltaan vaihtelevia kalorintankkauspaikkoja, ja viimeistään usein perillä retkikohteessa on tapana nauttia lämmin ruoka. Retkieväitä kuitenkin tavataan nauttia pysähdyspaikoilla ja bussin edetessä kohti päämäärää. Se on osa retkeilyn kulttuuria ja viihdettä – pieni naposteltava kuuluu asiaan. Retkiin kuuluvat tietyt rituaalit, jotka luovat matkantekoon tunnelmaa. On myös ihan fiksua pitää verensokeria yllä, näin säilyy matkahuumori.

Tässä muutamia vinkkejä retkieväsrintamalle, klassikoita ja vähän epätavallisempiakin ideoita.

    1. Pähkinät. It’s peanuts, sanoisi Amerikan serkku vähäpätöisestä tehtävästä. Pähkinät ovat kuitenkin kaikkea muuta kuin vähäpätöinen retkieväs. Ne sisältävät paljon energiaa ja sisältävät hyvälaatuisia rasvoja. Tilaa ne eivät vaadi paljoakaan, eivätkä vaikkapa voileipien tavoin vaadi erillistä kovaa rasiaa ympärilleen. Korkean energiapitoisuuden takia kannattaa kuitenkin harjoittaa malttia myös tämän välipalan kanssa!
    2. Perunalastut eli sipsit. Siinä missä pähkinät ovat varsinainen terveyspommi, ovat perunalastujen vaikutukset terveyteen varmasti kaikkien tiedossa. Joskus voi kuitenkin antaa itselleen luvan vaihtaa vapaalle. Toki perunalastuissakin on eroja, ja vaihtoehtona voi kokeilla esimerkiksi juureksista ja rukiista tehtyjä lastuja.
    3. Kuusenkerkät. Unohtuivatko retkieväät kotiin? Marjakausikaan ei ole vielä alkanut? Jos pysähdytte kuusimetsän viereen, voit aina nohevana eräjormana napata kourallisen kuusenkerkkiä huiviin. Hivenaineita, paljon antioksidantteja sekä A- ja C-vitamiineja – mikäs sen parempaa! Toki vilkkaasti liikennöidyn tien varrella ne keräävät myös saasteita. Maanomistajan lupa pitää kuitenkin olla, sillä jokamiehenoikeudet eivät kerkkien keräilyyn päde. Kerkät voi kerätä jo kotona, ja ne ovat myös oiva lisuke salaatteihin.
    4. Nötkötti eli sian- ja naudanlihasäilyke, Suomen puolustusvoimien luottoruoka. Jos olet lihansyöjä, mikäpä olisi sen reteämpää kuin vetää nötköttiä suoraan purkista? Tuoksu ja ruokailutoimituksen estetiikka eivät välttämättä kerää ihailua kanssamatkustajilta, mutta säilykkeen nauttija on valintansa tehnyt. Hän ei välitä muiden mielipiteistä vaan saattaa vielä pursottaa vahvaa sinappia tiiviin täyslihaisen massan pinnalle.
    5. Korput. Perinteikäs kahvin kanssa nautittava lisuke on varmasti etenkin varttuneemman väen mieleen ja kuljettaa mielen hyvien muistojen äärelle. Eteläeurooppalaista meininkiä kaipaaville trenditietoisille korpunnauttijoille on sitten tarjolla cantuccinia ja biscottia. Henkilökohtainen termospullo on oiva väline kostukkeen tarjoamiseen, mikäli retken järjestäjä ei hoida kahvituksia.
    6. Suklaa. Suklaissa on eroja, mutta erityinen suositus täytyy antaa raakasuklaalle. Sen valmistamisessa säilyvät kaakaon ravintoaineet, jotka muutoin kuumennuksessa kärsisivät. Kaloreita toki raakasuklaastakin löytyy runsaasti, joten jälleen kerran maltti on valttia. Raakasuklaan valmistaminen kotikonstein on myös suhteellisen helppoa. On aina hienoa päästä näyttämään reissukavereille itse valmistettuja retkieväitä.

Muista huomioida allergiat

Jos retkieväät hoidetaan järjestäjän puolelta, muistakaa ottaa selvää retkelle osallistuvien erityisruokavalioista. Mikään ei takaa pahaa mieltä tehokkaammin kuin ympärillä ruokaa mussuttavat herkkusuut ja oma, nälkää kurniva vatsa.

Mikäli etsit vinkkejä luontoretkeilyyn ja erähenkiseen toimintaan, voimme suositelle Retkipaikka-sivustoa.
Pilkkosten avulla voitte tietysti aina hankkia myös hieman paremmat ja prameammat eväät reissullenne. Tutustu Pilkkoset varainhankintaan ilmaisen tutustumispaketin avulla.