Connection Information

To perform the requested action, WordPress needs to access your web server. Please enter your FTP credentials to proceed. If you do not remember your credentials, you should contact your web host.

Connection Type

Linja-auton vuokraaminen edessä, mitä tehdä? Olipa kyseessä sitten luokkaretki Helsinkiin, junnujoukkueen turnausmatka Ruotsiin tai vaikkapa kuoron esiintymismatka Viroon, on hyvin todennäköistä, että ryhmä tarvitsee bussin kumipyörät alleen.

Millainen bussi?

Bussin koko on oleellinen osa vuokrauksen tai tilausajon hintaa – olkaa siis selvillä, kuinka isoa autoa ryhmänne todella tarvitsee. Kun keräätte ilmoittautumisia matkalle, määrittäkää osallistujien maksimimäärä. Yleensä Suomessa vuokralla olevissa linja-autoissa on noin 50 paikkaa. Isompiakin busseja löytyy, mutta kannattaa ottaa selvää, hyppääkö hinta korkeammaksi, jos tarvitsette yli 50 hengen bussin.

Monille riittää tietysti pieni minibussi. Näissä istumapaikkojen määrä lähtee yleensä kahdeksasta. Toki kaikilla tilausliikenteen yhtiöillä ei ole tarjota kokoskaalan molempia päitä. Kun matkaan lähtevän ryhmän koko on tiedossa, on helpompi lähteä tekemään tarjouspyyntöjä. Tarjouspyynnössä tulee olla ainakin matka (mistä mihin, kilometrien määrä), henkilömäärä ja aikataulu (milloin lähtö, milloin perillä). Mahdollisista lisävarusteluista kannattaa myös tiedustella, mikäli niille tarvetta on. DVD-soitin ja näytöt jouduttavat pitkän matkan tekoa huomattavasti, samoin WiFi-yhteys.

bussin vuokrausPienillä ryhmillä ei linja-auton vuokraamiselle ole välttämättä todellista tarvetta. Jos lähtöpaikka ja kohde ovat linjaliikenteen piirissä, saattavat esimerkiksi Matkahuollon nettitarjousliput muodostua edukkaimmiksi. Toki tavallisen linjaliikenteen parissa vaihtoehdot ovat paljon rajallisempia, ettekä voi vaikuttaa siihen, mitä reittiä auto kulkee.

Kuka ratin taakse?

Hintaan vaikuttaa ratkaisevasti myös kuljettajan tarve. Kuljettaja bussilla pitää joka tapauksessa olla – muutenhan se seisoo paikallaan. Sitten on ratkaistava, löytyykö kuljettaja ryhmän omasta joukosta vai otetaanko se vuokrafirmalta. Tällöin ei tietenkään ole kyse enää pelkästä auton vuokraamisesta vaan tilausajosta. Kuka tahansa ei linja-autoa voi ajaa. Ajokorttiluokalla D1 voi ajaa ajoneuvoa, jossa on kuljettajan lisäksi paikat enintään 16 henkilölle ja pituus on enintään 8 metriä. Tarkempaa tietoa ajokorttiluokista löytyy esimerkiksi Ajovarman sivuilta.

Mistä auto?

Tavallista on luottaa joko maineen tai omien kokemusten kautta tuttuun bussifirmaan: ”Mennään sen ja sen firman bussilla, niin on tehty tähänkin asti.” Tämä on ihan ymmärrettävä tapa, mutta kilpailutusta kannattaa aina harrastaa – tuttu yhtiö saattaa olla huomattavasti alueellisia kilpailijoitaan kalliimpi. Kokemuksia kannattaa kysyä myös retkien järjestelyissä mukana olleilta tutuilta. Mikäli oman ryhmän yhteistyö on ollut pitkää ja onnistunutta tietyn yhtiön kanssa, kannattaa pyrkiä neuvottelemaan hinnoista ja mainita, että olette kyselleet hintoja kilpailijoilta.

Yhä useammin ja useammin käytämme hakukonetta ja alamme käymään läpi netin tarjontaa sopivien yhtiöiden varalta. Kannattaa ottaa huomioon niin maksetut hakutulokset (hakutulosten alussa), kuin orgaaniset tuloksetkin, joskus pienempi firma, joka ei ole laittanut rahaa nettimainontaan, voikin olla parhain vaihtoehto juuri sinulle. On myös olemassa sivustoja, jotka tekevät vertailun puolestasi, esim https://www.tilausajot.net/. Pilkkosilla ei ole bussin vuokraus toimintaa.

Erityisen tärkeää on olla ajoissa liikkeellä. Luokkaretkien sesonkiaikaan eli syksyllä ja varsinkin keväällä bussit ovat haluttuja, ja moni toimija joutuukin myymään näihin aikoihin eioota. Usein kuitenkin minibussit ovat liian pieniä luokkaretkiin, joten näitä saattaa löytyä vielä hyvinkin juuri luokkaretkikaudella ja sen kynnyksellä. Ajoissa liikkeellä oleminen on tietysti avain myös retkirahoituksen suhteen. Varainkeruu kannattaa aloittaa jo reilusti ennen bussi- ja tilausajokuvioiden pyörittämisen aloittamista – lue lisää varainkeruun aloittamisesta.